Orkaan Tomas - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Michel Teela - WaarBenJij.nu Orkaan Tomas - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Michel Teela - WaarBenJij.nu

Orkaan Tomas

Door: Michel

Blijf op de hoogte en volg Michel

03 November 2010 | Nederland, Amsterdam

Een uitloper van Orkaan Tomas is over Curacao gekomen. Iedereen zal het wel op tv hebben gezien.

Ik ben gelukkig helemaal veilig en alles is relatief nog droog. Villa Ananas ligt heel hoog en heeft nergens geen last van op een paar kleine lekken in het dak. Wel is de stroom uitgevallen en daarbij ook de pomp voor het grondwater. Dus we hadden maar 2 kranen beschikbaar en dus ook geen douche etc. Het eiland ligt helemaal op zijn kop en gat tegelijk. Echt chaotisch allemaal hier. Overal staan kapotte auto`s etc.

Er zijn 2 doden gevallen 1 bij het ziekenhuis, tijdens de evacuatie is een reddingswerker geëlektrocuteerd. De ander is bij zuikertuintje verdronken omdat hij zijn auto niet uitkwam of in ieder geval geen grond onder zijn voeten kreeg.

Ik ben om half 11 met Laurens opgehaald door Harold een kennis van hem met een kever. Een kever omdat daarbij het motor blok achterin de auto ligt en ook iets hoger. Met die kever zijn we naar zijn bedrijf proberen te komen maar op 100 meter na hebben we dat ook niet gehaald. Dus wij duwen om die auto uit water te houden. We zijn toen door het water gelopen naar harolds bedrijf. Is een bedrijf dat jeeptours doet over de Hato vlakte. Daar hebben we de jeep opgehaald en zijn we naar Hato Airport gereden. Het was een pick-up met banken achter in en een rolkooi er om heen dus dat was lekker koud worden. Bij Hato gingen we Laurens ouders ophalen die ondanks de storm nog gewoon zijn geland. Toen we daar aankwamen alle spullen van zijn ouders ingepakt en nog een keer hartelijk welkom geheten op het zonnige Curaçao, een hele leuke opmerking als je zo lang gereisd hebt en een tropische storm aankomt. Er was iemand die hier kwam voor de Amstel Curaçao race (wielrennen). Hij vroeg of hij mee kon dus hem hebben we gedropt in Punda waar hij verbleef. Toen reden we door Salina terug waar het echt erg was met het water. De auto`s stond minimaal tot de ramen in het water en deinsden op en neer door de hekgolf van de jeep. Schijnbaar is daar ook heel veel geplunderd vandaag. Toen hebben ze mij thuis afgezet en gingen ze verder naar het hotel van Laurens ouders. Eenmaal thuis kwamen we er achter dat er nog een aantal meiden van ons huis in De Heeren (restaurant) vast zaten. Dus wij zijn naar het zuikertuintje gelopen/gelift (daar zit De Heeren). Eenmaal daar aangekomen was het ergste al voorbij en onze lift (achteraf een taxi) heeft ons daar afgezet. In De Heeren stond het water op knie hoogte en dreef er van alles door de zaak. Er waren nog meer dan 20 mensen binnen die op de tafels etc. zaten. Het restaurant er naast ging de stroming dwars door heen en het interieur kwam zelfs naar buiten drijven. Daar ergens is dus ook die persoon omgekomen. Veel erge dingen gezien zoals een ambulance die stil stond in het water en daar tegen een dikke Mercedes tegen aan was geduwd door het water. In een auto die helemaal vol stond met water lagen kinderzitjes en alles. Heb zoiets nog nooit meegemaakt.

Ik ben gelukkig heelhuids thuis gekomen en moet zeggen dat ik een hele bijzondere avond heb gehad. Als de schade en het leed er niet was zou het absoluut een leuke avond zijn geweest.

• 03 November 2010 - 13:31

Japio:

en jij maar denken dat je daar alleen maar mooi weer had, op het mooie curacao! haha. ja hier in nederland is nu de herfst ook begonnen, na afgelopen weekend nog 2 dagen op het terras in maastricht heb kunnen zitten! is het nu dus regen regen regen! maar mooi dat je het goed maakt daar! is het allemaal nog een beetje voltehouden daar, qua stappen en werken?

whit kind regards japio