Sydney tot Albany - Reisverslag uit Albany, Australië van Michel Teela - WaarBenJij.nu Sydney tot Albany - Reisverslag uit Albany, Australië van Michel Teela - WaarBenJij.nu

Sydney tot Albany

Door: Michel

Blijf op de hoogte en volg Michel

17 Mei 2014 | Australië, Albany

Ik heb hier knetter hard gewerkt gemiddeld 10 uur per dag en 6 tot 7 dagen per week. Het resultaat staat nu op 4 wielen in de vorm van een Mitsubitshi Pajero Sport. 2001 bouwjaar bijna 300.000 op de teller 4x4! Ik heb er zelf een roofbasket en een awning (luifel) op gezet. Een hele hoop campgear er bij gekocht. Totaal was ik 8000 dollar kwijt maar kan ik ook met trots zeggen dan ik de eerste backpacker ben die deze auto heeft. Daarnaast is deze gemiddeld 6 tot 10 jaar jonger dan de gemiddelde backpacker 4x4. Trots!!

Deze 3 maand heb ik in Goodday hostel aan forbes street geslapen. Gezellig hostel helaas veranderde de sfeer wekelijks. Na 3 maand toch een hele gezellige tijd gehad waarin er veel leuke rare en verbazende dingen zijn gebeurd. Sydney is een super mooie stad met veel parken en mooie uitzichten over de haven. Ik ben nu echt wel toe aan wat anders. Kings Cross wordt benoemd als de rosse buurt van Sydney maar valt in het niets bij Amsterdam. Hoewel je er iedere dag wel uit kon gaan had dit ook een keerzijde. Veel homeless people veel controles van politie en veel mensen die bedelen. Ik heb mensen zich vol zien spuiten met heronie in de carpark en als je het groot licht er op zette nog niet eens probeerden om weg te komen.

22-3-2014 tot 27-3-2014
ROADTRIPPPPPP 294.500 KM trip: 0.0 KM
Tijd voor een roadtrip langs de zuid oost kust van australie. Van Sydney naar Melbourne met vele uitstapjes links en rechts. Eerst heb ik voor medereizigers gezocht en die vond ik al snel. Sophie Mist (UK) komt uit de buurt van Londen en is een hele spontane leuke meid. Heeft veel meegemaakt en heeft eigenlijk besloten dat ze niet meer naar UK terug wil. Dan Beth (UK) komt uit Derby. Kleine leuke meid met haar gedachten op haar tong. Een beetje inbesluitvol maar dat maakt het ook weer leuk.

Eerste stop was Katoomba in de Blue Mountains. We hebben hier alleen boodschappen gehaald en zijn verder gegaan naar een gratis camping. Door de goeie navigatie van Sophie hebben we onverwacht de toeristische route gedaan. DE EERSTE KANGEROO gezien! Jesus wat zijn die dieren groot! We kwamen langs een camping waar de receptie dicht was en zijn verder gereden totdat wij tenten een eindje van de weg aan een meertje zagen staan. Daar even aangewaaid maar dat was niet voor ons. 5 mannen van een jaar of dertig die aan het kamperen waren. Hele aardige gasten maar zij hadden al iets te veel op voor ons doen. We zijn verder gereden nar de plaats in onze bijbel (Camp7 een boek voor alle goedkope en gratis campings in Oz). Vlak voordat wij aankwamen heb ik mijn eerste roadkill gemaakt. Een vleermuis! Heel zielig vleermuisje kwam uit de boom vallen zo leek het. Sophie was overtuigd dat het een vrucht van de boom was maar helaas kon ik smorgens het bewijs tonen. De vleermuis was niet verder gekomen dan het dak van de auto.

De volgende dag zijn we naar de Kanagra Walls gegaan. En een 36 km dirt road kwamen we er aan. Ik vond het gaaf om te rijden en dirtroads zijn goed hier 60 km per uur over heen gevlogen en geen centje pijn. Hoewel ik de langzaamste eraf was haha. Bordje met slow down 100 km per uur. Dat is raar Super mooie trail lang een waterval en super mooie uitzichten. foto`s zeggen meer dan duizend woorden. Daarna zijn we naar de campsite gegaan midden in de NP. De wallibies hopten lekker rond om ons heen nog geen 3 meter was ons vandaan! Geweldig. Helaas begon het te regenen.

De volgende dag besloten om terug te gaan naar Sydney we hadden een aantal dingen niet en het regende dus lekker naar een hostel. Na een nacht in een schoon hostel en 250 dollar uit mijn portomonaie. We zijn langs de Kmart geweest. De tip voor iedere backpacker het is goedkoop!! alles gehaald wat wij nodig hadden. Toen naar Wollongong wat een industrie stad is. Niet lang gebleven want het was al laat. De campsite was een raststette geweest en in de auto geslapen. Was niet echt een hele fijne nacht maar we hebben het overleeft. De volgende dag nog steeds regen dus hebben we wat overgeslagen en zijn doorgereden naar Canberra de hoofdstad. Ondertussen mijn 2e roadkill te pakken een eend die de verkeerde kant op vloog. Lang leve de bullbar! Jammer voor de eend. Mooie rit door de bergen naar Canberra. Boodschappen gedaan en naar de campsite gegaan. Met douche!! WHOOOOP!!! how nice! Weer in de auto geslapen omdat het nog steeds slecht weer was. Nu naar Canberra kijken hoe de hoofdstad is.

28-3 tot 1-4-2014
Canberra was mooi om te zien. De stad zelf is super gemaakt en heeft wat weg van Amerika. Capital Hill en andere overeenkomende namen geven het weg. De stad is om het parlementsgebouwen en het centrum heen gebouwd. Daar om heen lopen de wegen als ringen er om heen. Als je op de kaart kijkt lijkt het net of iemand 2 stenen vlak naar elkaar in het water heeft gegooid en de kringen lopen naar buiten. Opvallend was dat hier wel gratis parkeerplaatsen waren en dat er wel alcohol in de supermarkt verkocht mocht worden. Andere staat andere regels.

We hebben de 2 parlementsgebouwen bekeken en zijn naar de War Memorial geweest. Alle 3 de gebouwen staan in een kaarsrechte lijn op elkaar wat heel mooi is om te zien. Het parlementsgebouw was uitgericht met een criketveld links en tennis velden rechts. Mooi tuinen er om heen. Kortom heel erg gemaakt. De hele stad zie je dan ook geen mensen dat geen pak draagt.

Pebbly Beach 2 days
Na Canberra doorgereden naar de kust in een NP. Pebbly beach is een super mooi afgelegen strand met kangeroo`s. Door dat het slecht weer was hebben we een kampvuur gemaakt en hebben van de droge moment buiten kunnen zitten. Er waren een aantal dronken ozzies naast ons die de meiden erg irriteerden dus uiteindelijk hebben we in de auto geslapen.

De volgende dag een mooi hike gedaan naar een aantal andere baaien en door de bossen gelopen was heel mooi! Een aantal kangeroo`s gezien. De middag lekker rustig aan gedaan. Het begon te regenen dus ik heb lekker een nap gedaan. Beetje slaap inhalen op de dames die iedere keer lekker in de auto aan het slapen waren. Helaas ben ik de sjaak en moet ik het meeste rijden omdat de Beth compleet bang is om te rijden en Sophie graag eerst op een rustige parkeerplaats een beetje gevoel wil krijgen met de auto. Volgende dag zijn we verder gegaan naar Broulee.

Het was al 2 uur in de middag toen we in Broulee aan kwamen dus we hebben we een snel stranddagje van gemaakt. De volgende dag hebben we surfboards gehuurd en zijn ik en Sophie gaan surfen. Het surfen ging me erg goed af en heb besloten maar weer een surfboard te kopen aangezien ik toch langs de stranden blijven gaan.

Narooma 2 days
Narooma wou ik graag heen vanwege furseals (zeehonden) rond de badplaats. Stadje heeft zelf weinig te bieden behalve veel bejaardencentra maar het eiland uit de kust heeft zeehonden en als je geluk hebt nurse sharks. Ik wou er duiken maar 100 euro voor 1 duik heb ik toch voor moeten passen. In plaats daarvan heb ik gesnorked wat ook super gaaf was. De zeehonden zijn super speel was het heel leuk maakt!.

We zijn langs Merimbula geweest maar daar was geen gratis campeerplaats dus zijn we doorgereden naar Bemboka. Daar was een mooie campeerplek en alweer kwamen we aardige mensen tegen.

2 april hebben we een lui dagje gehad we hebben 160 km gereden naar de voet van Mt Kusziuko de hoogste berg van Australië, hoewel de naam meer doet denken aan een poolse gehucht. Hier een super mooie kampeerplek gevonden langs de rivier. We hadden mooi de tijd dus heerlijk in het zonnetje biertje voetjes in het water heerlijk!We zijn nu in een plaatsje tussen Thredbo en Tom Groggin. The middle of nowhere!

3 april We wouden naar de top van de Mt Kosciosko gaan maar het regende zo hard en de dames hadden geen regen kleding bij zich. We zijn doorgereden naar Wodonga waar James bij zijn famillie woont. James heb ik op Koh Tao ontmoet en 4 maand mee opgetrokken. Hij heeft dezelfde tattoo op zijn vinger. Ik had James nog geen bericht gestuurd dat wij eerder dan gepland zouden zijn met toeval kwamen we elkaar in de supermarkt tegen! Goed om hem weer te zien! Hij heeft voor ons geregeld dat wij bij zijn familie kunnen overnachten!! super een echt bed een echte douche!! heerlijk!

4 tot 6 april 2014
We zijn 3 dagen bij Melanie gebleven een tante van James. Super aardig en gastvrij van hen! Josh en Melanie hebben een grote chaos van hun huis. Josh heeft iedere dag vrienden over de vloer en die ruimen niet bepaald op. Melanie kon ons en dan ook nog wel bij hebben. Vrijdag regende het dus konden we weinig doen dus besloot ik de dag productief te gebruiken. De auto laten keuren voor APK nieuwe verzekering er op en belasting betalen voor het komende jaar. Ondertussen een biertje gedaan in een echte Engelse pub in Albury. S`avonds met James een biertje gedaan. Eindelijk weer alleen met een kerel een biertje doen pff daar was ik echt aan toe! De volgende dag zijn wij met zijn vieren naar Beechworth geweest. Het is een goldrush stadje dat nog geheel in oude stijl is. Heel mooi om te zien. Vervolgens hebben we een trail gedaan naar een waterval in de buurt. James moest werken dus zijn we al snel terug gegaan wat mij mooi de tijd gaf om hout te halen om de auto te verbeteren. Ik heb 1 plaat in de roofbasket gelegd en achterin heb ik een schap in gemaakt met extra vakken om alles een beetje op te kunnen delen. Zondag lekker uitgeslapen en de boel ingepakt. Zoals iedere keer zijn de dames niet aan het opletten en ben ik dus zelf aan het navigeren en aan het rijden. Werkt dus niet goed dus verkeerd gereden dus hebben we een omweg gedaan. Recht door de bergen wat heel mooi was! Geluk bij een ongeluk! Helaas 2 uur verloren door de bergen. We kwamen in het donker aan op de zandweg waar we in moesten. Gelukken waren de dames weer aan het opletten en hadden we een afslag later. Gelukkig kon mijn telefoon het herstellen en kwamen we over de zandwegen door de bossen uit bij een veldje met een super mooi uitzicht naar de andere kant van het water, Lakes Entrance.

Maandag 7 april
Paradise Beach 298762 km Trip: 4262 km
In de ochtend heerlijk ontbeten met een fatsoenlijk uitzicht GENIETEN! Toen weer de auto in richting Paradise beach. Onderweg boodschappen gedaan. Helaas was het weer niet goed genoeg om heerlijk aan het strand te gaan liggen aan 90 Mile Beach. Nu lekker biertje kampvuurtje en relaxen, alle verslagen bij werken en het nieuwe plan formuleren. Het nieuwe plan komt toch alleen van mij dus we zien wel.

Dinsdag en woensdag 8 en 9 april
Wilson Promotional NP Tidal River campground 299004km Trip: 4504
Het plan is gemaakt: wij gaan naar het meest zuidelijke punt van het Australische vaste land South Point. Daarna willen we door naar Melbourne. We zijn naar Wilson Promotional National Park gegaan en zijn daar op een camping gaan staan. We wouden eigenlijk nergens voor betalen maar het is nog 20 KM van het zuidelijkste punt en de andere campings waren 100 km noord. Eindelijk warme douches heerlijk! 32,80 dollar voor de camping en NP fees. Dinsdag aangekomen en de tent opgezet. Woensdag hebben we een trail gedaan naar Tidal River lookout point. We zagen een wombat onderweg! Teddybeer varkens met een gezicht van een koala was de beste beschrijving waar ik op kon komen haha! Vandaag toch de knoop doorgehakt we gaan een 2 daagse hike doen naar het meest zuidelijke punt van Australie. Dit betekend backpack leeg tent slaapzak water en eten en dan lopen maar. Nu de voorbereidingen doen en morgen vroeg uit de veren. Wish us luck!

10 april
Wilson Promontry NP Roaring Meg campground
Smorgens waren we om half 10 op pad naar het zuidelijkste punt van Australie. We konden direct van de kampeerplek beginnen. Het was 22 kilometer de eerste dag naar het zuidelijkste punt en terug naar de campground van die dag Roaring Meg. De trail was absoluut adembenemend !! Langs stranden, kliffen en door de bossen. De wandeling begon leuk maar werd al snel erg zwaar! 4.5 liter water, avond eten en ontbijt, slaapzak en de tent naast alle normale dingen zoals mobiel en camera. Om 5 uur hadden we dan eindelijk het zuidelijkste punt van Australische vaste land. Had er meer van verwacht want het echte zuidelijkste puntje is een reservaat waar niemand in mocht komen dus moesten wij het doen met een bordje op een rots haha! Sãvonds heerlijk witte bonen in tomatensaus koud uit het blik. Het is niet eens sarcastisch bedoeld. Het was de perfecte manier om deze dag af te sluiten.

11 april
Wilson promontry NP Tidal river campground
de volgende dag hebben we vol goede moed de tent opgepakt en zijn gaan lopen. Helaas moest ik de strijd al na 2 km opgeven. Mijn knie wou niet meer verder ik denk dat ik mijn kniebanden heb overbelast. Nummer van de NP gebeld en binnen een uur kwamen zij ons ophalen met een pick-up. Kostenloos en met een lachend gezicht! We waren dus al vroeg terug op de camping. We besloten een duik te nemen in zee en vervolgens snel naar de douche te gaan. In de middag lekker een boek gelezen.

Melbourne 12 to 14 april
Smorgens direct naar Melbourne gereden. Langs het hostel om de tassen af te droppen en naar een suburb gereden om de auto ergens gratis kwijt te kunnen. Melbourne is de grootste kriem om te parkeren! Die avond hebben we de verjaardag geviert van Kylie die ik op Koh Tao heb ontmoet. Het was goed om James en Kylie weer te zien. Na de gezellige avond lekker uitgeslapen in een echt bed na een warme douche. Dat is zeker wel lekker nadat de laatste warme douche in Wondonga was. In de middag zijn we naar de Victoria Market geweest. Leukee markt in een ouderwetse gebouwen. Na het eten zijn we een drankje gaan doen in een kroeg wat ook wel weer even fijn was met muziek en geen wind of regen. De laatste dag was sight seeing dag. We zijn naar de oude gevangenis van Melbourne geweest. Gruwel verhalen genoeg en zelfs de strop met het valluik waren nog intakt. In de middag aantal dingetjes gekocht en vervolgens een terrasje aan de rivier in het zonnetje.

Phillips Island 15 and 16 april Poowong on Bass River
Beth bleef in melbourne dus die hebben we bij een ander hostel afgezet. We hebben de auto geparkeerd en zijn naar de pub gegaan waar we hadden afgesproken met Marie en Till een duits meisje en een duitse jongen. Zij hadden gereageerd op de advertentie voor de roadtrip naar Adelaide. We wilden toch eerst even kennis maken voordat we definitief toezegden. Na een heel ongemakkelijke sfeer besloten om ze allebei mee te nemen over de Great Ocean View Road. We hebben wat eten besteld en later kwam Beth om afscheid te nemen. Na het eten zijn Sophie en ik naar Phillips Island gereden om de pinguins te zien. Gelukkig waren we net voordat de zon onder ging op het juiste strand. Wat een toeristische attractie! Voelde me net een chinees uit een tonijn blik om een aantal foto`s te maken en verder te gaan in het tonijn blik. 23 dollar om het te zien echt uitbuiterij en ronduit zielig voor de pinguins. Het duurde even maar het was het wachten en het geld waard. Super mooi om het hele ritueel te zien. Hoe zij in het water op elkaar wachten en vervolgens meerdere malen het strand op lopen om toch maar weer terug te gaan omdat er een vogel over komt. Eenmaal in de duinen konden we ze van heel dichtbij zien. Wij vonden de pinguins heel luid en konden ze van veraf al horen totdat we er achter kwamen dat ze de daad aan het verrichten waren en het luidt was omdat ze aan het kreunen waren. Omdat Phillips Island geen goedkope campings waren zijn we naar Peewong gereden anderhalf uur inland. De camping was heel erg afgelegen en heerlijk rustig dus de volgende dag heb ik alles schoongemaakt en een boek gelezen. Hier ontmoeten we Micheal een australier die een jaar in eigen land aan het rondreizen is. De 17e zijn we terug gegaan naar Phillips Island. Ik heb mijn surfboard weggebracht om te laten repareren want in Wilson Prom NP is de wind er mee aan de haal geweest er zat een gigantische deuk in. We zijn rond gereden over het eiland om uiteindelijk naar het strand te gaan. Omdat het strand te koud werd zijn we op zoek gegaan naar een plek voor het avondeten. Na 2 keer geprobeerd te hebben een picknick tafel te vinden zijn we een willekeurige straat in gereden omdat dit aan het water eindigde waar bij toeval de eerste keer de zon zagen onder gaan in het water. Hoe romantisch ben ik haha! Toen zijn we doorgereden naar:

Roadside Melbourne high way 17 april
Na een lange ruk rijden was een camping gesloten dus moesten we door. Tijdens de rit werd Sophie ziek. Ze vermoedde al dat ze een allergie had voor ui die onaangenaam bevestigd werd. Er zag ui poeder in de witte bonen met tomatensaus die wij hadden gehad. De avond het ik doorgebracht met 2 belgen van de franse zijde dus gebrekkig engels spraken. Gelukkig hadden ze wel veel humor dus hebben we heerlijk gekuierd over pech en geluk tijdens het reizen. Hun hadden geluk met een goede farmjob appels plukken. In de ochtend hebben we Till en Marie opgepikt en zijn we doorgereden naar Torque, de hoofdstad van het surfen. We reden langs Bells beach waar we zagen dat de ASP Rip Curl toernooi aan gang was. En besloten de volgende dag terug te gaan.

Lorne inland 18 april
In lorne kwamen wij er achter dat het goede vrijdag was op de camping leek het net de Appelhof op terschelling een en al jeugd dat zichzelf liet vollopen. Gelukkig waren wij op tijd en konden we een rustig plekje opzoeken en hadden we alles al klaar voordat de eerste dropjes dronken waren. Na een nacht vol gebonk hebben we heerlijk ontbeten met een kotsende jongen als leedvermaak. Eetsmakelijk haha! We zijn terug gereden naar Bells beach om een dagje theorieles surfen te krijgen van de wereldtoppers. De golven waren niet erg goed maar deze jongens wisten er wel raad mee. Super mooi om te zien en de hele relaxte sfeer mee te maken. Nouwlijks dranghekken de surfers lopen over het strand terug naar de kleedkamers en nemen de tijd om handtekeningen uit te delen ondanks het koud was. Dat is wat anders als de gracht in Nederlandse stadion.

Blanket bay Otway NP 19 april
Na een lange rit door het donker over de great oceanview road, lees haarspeld bochten en hoogteverschil, kwamen we dan eindelijk aan bij een zandweg waar een bordje stond camping vol. Oh ja shit het is nog steeds het paasweekend. Toch doorgereden en het bordje no camping on this side genegeerd. De volgende ochtend werden we wakker in een groot grasveld in de natuur. Het was goed weer dus we zijn gaan surfen in Appollo Bay. De golven waren perfect voor mijn niveau niet te hoog maar genoeg kracht dus ik heb me heerlijk vermaakt. Het water begon al wel kouder te worden . na het surfen zijn we terug gereden naar Otway NP.

Aire River Otway NP 20 april
Een camping aan de rivier gratis en voor niets. Super mooi uitzicht over het moeras en de rivier. We zagen de helicopters over vliegen en helaas moesten we de volgende dag op de radio onderweg naar lake elizabeth horen dat er een man was verdronken door de stroming.

21 April Lake Elizabeth 300505km Trip: 6005
We waren mooi op tijd op de camping naast lake elizabeth waar Platypus zijn. We hebben hout gesprokkeld en alles klaar gemaakt en zijn vervolgens een uur naar het meer gewandeld. We hebben er een uur gezeten tot dat het echt donker was maar geen Platypus gezien helaas. De wandeling was mooi dus we mogen niet klagen. Na de wandeling terug eten gekookt en een biertje gedronken rond het kampvuur. De nacht stormde het als een malle en de volgende ochtend werden we wakker met natte slaapzakken.

22 april Johanna Beach
In de ochtend langs de wasserette geweest om de was te doen en de slaapzakken in de droger te doen. De volgende stop was Johanna bay. Het strand waar de ASP Rip Curl neer strijkt als Bells Beach geen goede golven heeft. Nou dat hebben we geweten. Het plan was te gaan surfen maar ik het er voor bedankt. Onstuimig golven van links en rechts door de ligging van de baai. Wel leuk om gezien te hebben. Nadat we de tenten hebben opgezet zijn we in de auto gestapt om de zonsondergang te zien bij de 12 apostels. Dit was erg mooi om te zien en leverde mooie plaatjes op.

23 april Killarney beach campground.
Na een mooie rit over de Great Oceanview Road langs de Gibbson steps, The Arch, The London Bridge en the bay of island kwamen we langs een kaasfabriek waar we een kijkje in het museum hebben genomen. Een heerlijke kaas meegnomen voor een betaalbare prijs, eindelijk! We hebben gekozen om maar is een douche te gaan nemen dus hebben we die nacht op een echte camping gestaan waar we zowaar moesten betalen. Dat was wel lang geleden.

24 april Grampians NP Boreang campground
Vroeg de veren uit om de lange rit te doen naar Grampians NP. Onderweg was het mooi te zien hoe in de verte de vlakte overging naar de bergen. In grampians een culture center bezocht. Deze centers zijn soort van musea die de aborginal cultuur laten zien. Voordat we naar de camping ging zijn we langs het uitzichtpunt gereden en langs de balconies. Mooi uitzicht mooie plaatjes en een mooie wandeling en dat te bedenken dat ik in NL mijn moeder voor gek verklaar om iedere dag zover te lopen haha. Op de camping hebben we de tent opgezet tussen de kangeroo`s en hebben savonds een goed kampvuur gemaakt want het werd die nacht nachtvorst en bibberend de tent in.

25 april Surrey ridge picknick area
Na een koude nacht zijn we terug gegaan naar de kust. Het duurde een lange tijd om de camping te vinden omdat deze zo heerlijk goed werd aangegeven. Alweer een kampvuur gescoord. De volgende dag naar portland langs langs het information center. We zijn de pier opgereden en hebben een aantal foto`s gemaakt. Toen zijn we langs een vuurtoren gereden. Opvallend is dat hier bijna alle vuurtorens hetzelfde zijn. Maar nog steeds heel mooi! Op weg naar de volgende campground zijn we langs een goede surfspot gereden maar helaas was het vlak.

26 april kingston SE
We dachten een campground te hebben gevonden met koude douches dus allemaal helemaal blij maar helaas was dit een parkeerplaats met voor alleen carvans en campers. We zijn zuid gereden waar we een raststette vonden waar we mochten kamperen. Er waren geen WC`s dus de volgende ochtend heb ik de hoogste tak van een omgevallen boom gebruikt om met de opkomende zon over de vlakte uitgebreid de grote boodschappen te doen. Het was een lange ruk van Kingston naar Mclaren Vale, een wel bekende wijnstreek. Eenmaal bij een wijnproeverij heb ik maar wat nettere kleding aangetrokken waarna de rest spontaan volgde. Ik en Sophie hebben de rode wijnen geproefd en een fles gekocht. We wouden nog een wijnproeverij doen en een lunch hebben dus we reden naar een restaurant van een wijnproeverij. BIG MISTAKE de rekening voor mij was 40 dollar voor een kleine maar hele lekkere biefstuk. 20!!! dollar voor een glas rode wijn. Ik stond stomverbaasd bij de kassa. Ik 20 dollar voor een glas wijn?? Was een goede wijn maar had niet verwacht dat ze hun eigen wijn voor zo`n belachelijke prijs verkochten.

27 april Langhome Creek (McLaren Vale)
Dicht in de buurt van McLaren Vale een camping gezocht. We hadden allemaal wijn geproefd dus verstandig was het niet om te rijden. De camping was prima bij een klein dorpje. Smorgens vroeg uit de veren om verder te rijden naar Adelaide. Sophie en ik sliepen in hetzelfde hostel dus we hebben Till en Marie afgedropt bij hun hostel.

28 april tot 3 mei Adelaide
In Adelaide sliepen we in het MyPlace Hostel. Net hostel maar weinig te beleven. Adelaide heb ik eigenlijk weinig van gezien omdat Sophie en ik eigenlijk alleen maar bezig zijn geweest met dingen te regelen. Auto, ziekenhuis, auto, dokter apotheek, bekeuringen betalen, K mart boodschappen doen, nieuwe mensen zien te regelen voor in de auto etc. Wat we wel hebben gedaan was naar het tasting festival geweest. Verschillende producten zoals vis, kaas, gin, bier en wijn kun je allemaal proeven van de zuid australische boeren zelf. Allemaal eigen gemaakt. Heel lekker en heel leuk middagje aan gehad.

Uit eindelijk zijn we 3 mei weer aan het rijden gegaan. Een Deens meisje mee in de auto genaamd Elizabeth. We zijn naar Flinder range gereden 400 km verder noord.

4 en 5 mei Hookina Creek
We konden deze campground niet vinden maar we waren gelukkig niet de enige want een oud australisch koppel wees ons de weg naar een stuk braakliggende grond waar zij ook gingen staan. Prima kampvuurtje erbij gezellig. De volgende dag vroeg uit de veren om naar de Wipena Pound te gaan. Helaas hadden we een lekke band. Shit! En waar is de krik en de moersleutel jawel onder de triplex schappen. Gelukkig kwam Chris de man die ons de kampeerplaats ook had gewezen ons helpen. Band was zo verwisselt en we konden verder. We zijn naar Hawker gereden om de band te laten maken. Toen door naar Wipena om naar de Pound toe te lopen. Leuke wandeling merendeel vlak en op het laatste stijl om hoog naar het uitzicht punt. De Pound is een ring van bergen die in het midden een hele mooi beschutte vallei heeft. Op het uitzicht punt hebben we de boterhammen voor de dag gehaald en een aantal plaatsjes geschoten. Omdat het al bijna donker werd zijn we weer terug gegaan naar Hookina Creek waar het australische koppel het kampvuur al had branden. Mooi!! De volgende dag waren we dan eindelijk wel vroeg op pad en zijn we naar Port Augusta gereden om brandstof te tanken en vervolgens door de rijden naar Lowly Point om een koude douche te scoren. Het was niet echt een plek voor tenten dus zijn we iets terug gereden naar het noorden namelijk:

6 mei Fitzgerald Bay
De tenten mooi aan de water kant gezet. We waren vrij vroeg om ons wat meer te verdiepen wat te zien. Dus ik was begonnen met lezen maar de dames dachten er anders over en deden waar de ze zelf zin in hadden. Dus ik ben met mijn reisverslag bezig gegaan. Waar we morgen heen gaan wordt in verrassing!!

Goedemorgen dames en wat willen jullie vandaag zien of waar gaan we heen? Euh well ehh. Mooi dan gaan we naar Coffin Bay omdat we daar 4X4 kunnen rijden. Iemand een beter idee? Nee mooi dan is dan besluit anoniem. Als het dan zo moet dan doen we het ook maar zo. Dus ontbijtje er in en rijden maar. Naar Port Lincoln waar we boodschappen hebben gedaan hebben.

In Coffin Bay zijn we naar het National Park gereden en hebben daar een campsite gevonden in een mooie baai. Nog We hebben nog een wandeling gemaakt voor het eten en na het eten op tijd naar bed.

7 mei Coffin bay NP
Want we moesten er vroeg uit! 7 mei was de dag dat ik mijn BFF toch echt ging uittesten in zijn loyaliteit naar mij. Four wheel driving naar Point Isaac 66 km door het mulle zand en over de stranden. Tot aan de campsite was het nog geasfalteerd maar daarna begon het al met een fikse klim. Op het laatste stukje asfalt heb ik BFF de laatste aanmoediging gegeven door de de bandenspanning naar beneden te brengen tot 25 PSI was de helft van de normale bandenspanning is. Van 2 wheel drive in de 4 wheel drive met differential lock en gaan met die banaan. De eerste stukken waren vrij hard met rosten met diepe gaten er in. Al snel kwam het echte werk en gingen we de duinen in jammer genoeg was het maar 1 spoor met de kans tegenliggers tegen te komen. Het was een goede warming up met een super goed uitzicht. Eenmaal op het strand heb ik mijn super vermaakt 90 km per uur over het strand crossen!! Geweldig! Na het strand was het pad erg ruig dus konden we maar 15 km per uur rijden maar daardoor kwamen we wel een dikke kudde Emu`s tegen. 28 stuks voornamelijk jonkies! Lunch was op de bestemming Point Isaac met een mooi uitzicht over de baai. Na een uur zijn we omgedraaid en kwamen we voor de 2e keer langs een campsite waar we nu werden gestopt door de dames die we op de heen weg tegen waren gekomen. We moesten toch maar even een kopje thee komen drinken. De echtgenoten waren met zijn 3en aan het vissen en kwamen na een half uur terug met de buit. De vissen werden direct schoongemaakt en in de diepvries gelegd. Wat overbleef werd aan de pelikanen gevoerd. Camera`s in de aanslag en naar het strand. De pelikanen kwamen heel dichtbij, mooi om te zien. Na de ongeplande excursie gingen we door omdat het getij op kwam. Snel voorbij het strand voordat we onverwacht nog een nachtje moesten blijven.

8 mei Coles point
50 km noord van Coffin bay was de campsite Coles point volgens het boek. 12 km zandwegen er naar toe en het zou aan de kust liggen. Klinkt goed toch? Eenmaal aangekomen konden we nog net zonsondergang meepakken was schtterend was. En ja toen moesten we op zoek naar de campsite. Links rechts nog iets verder over iets dat op een weg leek maar niet was. Nergens plek dus we hebben de auto in de duinen geparkeerd prima! De volgende dag waaide het heel hard. We hebben het ontbijt ongesteld tot dat we ergens waren waar het beter was. Uit eindelijk bleek dit in de auto te zijn.

200 kilometer verder in Ceduna de boodschappen gedaan voor de 1500 km rit door de woestijn, De Nullabor.

9 mei Koonibba rest area
Er waren geen campsites in de buurt dus we hebben de tent opgezet langs de kant van de weg. We konden de volgende dag zo verder rijden.

We zijn vroeg opgestaan want we wouden 700 km rijden en daarnaast een aantal sights bekijken. Het eerste stuk was naar the bight, letterlijke de bocht in de de oceaan waar je om heen rijdt. Het is een hele mooie baai waar je kunt zwemmen etc. We zijn er niet heen gegaan want wij hadden geluck zo zei de mevrouw achter de kassa. “Gisteren hebben we de eerste walvis gezien” vandaar dat de kosten werden verhoogd van nada tot 12 dollar per persoon. Ik haar het nederlandse spreek woord 1 walvis maakt nog geen winter uitgelegd. Ze lachte en zei gelijk heb je het is nog erg vroeg in het seizoen. Next stop of eerder stops Bunda bluff clffs. Deze kliffen zijn tussen de 60 en 120 meter hoog en zijn vanaf “de bocht”tot aan West Australië (WA). Geweldige uitzichten dus we zijn een aantal keer vaker gestopt. Ikoe vond het al vrij snel dat we de grens tegen kwamen tussen South Australia and Western Australia. Zuid australia was de kortste tijd in een staat tot nu toe. De grensovergang was strenger dan alle grenzen die ik in europa heb gezien. Letterlijk iedereen moet stoppen en alle portieren en kofferbak openen en wachten op een medewerker. Al het fruit en groente, honing etc moest wordt aangegeven en worden ingeleverd. Wij moesten onze voedsel krat laten zien en de koelkast die niet meer werkt. We hadden net boodschappen in Ceduna gedaan dus ik wou de appels niet inleveren maar op eten. “tuurlijk” zei de douane mevrouw “ ga de grens over voor 100 meter daar is kun je een U turn maken en dan kom je de grens weer over”. Zo gezegd zo gedaan hebben wij de appels opgegeten en de klokhuizen als bewijs bij de mevrouw ingeleverd.

Bij Eucla reden we naar de kust om naar het oude telegram station en Old Eucla te kijken. Deze zouden helemaal zijn opgegaan in de duinen. Het enige wat wij terug vonden was 1 gebouw dat in de duinen was verzonken dat was het. Mooi om te zien maar de brochures doen je denken aan een kleine stad dat verzonken is. Nog steeds een leuke stop. De zoektocht een campground was makkelijk in WA kun je kamperen op iedere aangegeven parkeerplaats langs de weg. Wij zijn doorgereden tot dat de zon onder ging. De avond bleef lekker warm en kampeerden we tegen de voet van een heuvel dus eindelijk uit de wind van de vlakten. Kampvuurtje, boekje en geen biertje omdat er weinig bottle shop waren en die er waren, waren zo duur dat ik zelfs het biertje oversloeg. Naast de bier prijs ging de benzine prijs met 40 cent de lucht in naar 2,08 dollar. Waar ik in Sydney 2 maand eerder nog 1.33 dollar betaalde.

10 mei Moodini Bluff
Door het tijdsverschil was Elizabeth er al om half 6 uit en besloot ontbijt te maken. Porridge wat een soort pap. Je kookt de soort van granen met water en klaar is kees. Zij begon te koken denken dat het8 uur was en dan wij zo uit bed zouden komen. Anderhalf uur later (tijdsverschil tussen SA en WA) was mijn thee en ontbijt koud.

Deze dag was een lange ruk doorgereden naar Norseman. Onderweg hebben we het langste stuk rechte weg gereden van Australië. 145 km kaarsrechte weg er staat zelfs een bordje aan het eind van de weg om aan te geven dat er een hele flauwe bocht aankomt haha. In Norseman hebben we geprobeerd een gratis douche te hebben maar ik denk dat het informatie centrum genoeg had van alle goedkope backpackers want deze waren dichtgespijkerd. Dus zijn we doorgereden naar de campground.
Op de campgroud heb ik mijn surfboard dan toch eindelijk gemaakt. Er kwam nog een 4x4 aan met een 3 duitse backpackers. Gezellige mensen dus wij hebben samen een kampvuurtje en een gezellige avond van gemaakt.

11 mei Kumarl siding
In de ochtend zijn we doorgereden naar Esperence, bekend van de zout witte stranden met kangeroo`s er op. Er was een zondag markt met allerlei streekproducten. Het leek heel erg op een scene uit Mcloud`s Daughters. Elizabeth ging verder met couch surfen en bleef in Esperence. Waarschijnlijk vond ze het te duur met ons. Ik en Sophie zijn naar het informatie center gegaan. We hebben een Nationale Nationale Parken pas gekocht haha. Vrijtoegang tot alle nationale parken in WA. Daar hebben we dan ook maar meteen gebruik van gemaakt door naar Lucky Bay te gaan. Als je een plaatje ziet van een kangeroo die als een luie kerel op een parel wit strand ligt is gemaakt op Lucky bay beach. Prachtig wit strand en blauwe zee. En we zijn in WA dus we mochten het strand op rijden met een 4x4 Helemaal happy de auto op het strand geparkeerd en omgekleed en een snelle dip in zee gemaakt. Het is warm genoeg om in korte broek te lopen maar in zee gaan is dan net wat anders met de wind. Gelukkig hadden we een warme douche in het vooruitzicht de eerste sinds adelaide.

12 mei Lucky Bay Cape Le Grand NP
Smorgens was het relaxed wakker worden want er was een kampkeuken bij de campground. Perfect!! geen getrek met alles uit de auto en schoonmaken etc. Naast ons was een australisch koppel een echt australisch ontbijtje aan het maken. Worst, spek en gebakken ei. Ze maakte een opmerking over ons ontbijt porrigde met perzikken. Ik maakte de opmerking terug dat ik iedere dag van de week wel wilde ruilen met haar. Ze lachte en zei dat komt goed uit want ik heb veel te veel. 500 gram spek 5 worsten en 3 eieren werden onze kant op geschoven. Whoop Whoop VLEES na alle vegetarische maaltijden was dat het ultieme ontbijt en ging er in als zoet koek! Na dit heerlijke ontbijt stond een stevige wandeling op het programma naar frenchmans peak. Maar 3 kilometer heen en weer maar wel 400 hoogte meters heen en weer. Steil dus! Super mooi uitzicht over de verschillende baaien en het National park. Op de terug weg kwamen we een engels koppel tegen die ons hadden bij gehaald. Sam en Amy die ons naar een de campsite van de dag wezen omdat het gratis was.

De middag was een regel middag. Na te hebben geshopt met Elizabeth was niet echt een succes was deze we het onze stijl. HAMMERSTEREN!!! genoeg voedsel in blik om 5 dagen me vooruit te komen. Ook moest de was gedaan worden. Ik hoopte nog tijd te hebben om te gaan surfen maar zoals gewoonlijk duren de simpelste dingen hier te lang. Naar de supermarkt had ons 2 uur gekost!! Dus we zijn doorgereden naar de campsite. Onderweg een mooi rode gloed over de graanvelden terwijl het al donker was. Ze waren het graan aan het verbranden voor dat het wordt ingezaaid.
Eenmaal op de camping zijn we naar Sam en Amy gaan staan. Sam en Amy zijn allebei uit Engeland, Manchester, en zijn al 3 en een half jaar in Australie. Begonnen allebei met 2 jaar op hun WHVisa en toen is Amy gesponsord. Ze hadden al anderhalf jaar rond gekeken naar een 4x4 om te kopen dus ze hadden een goede auto met een goede uitrusting. Op mijn verlanglijstje staan nu een rooftent, een converter, een dikke accu die langmee kan en zonnepanelen.

13 mei Quaky Beach

Na een gezellige avond met hen was het 1 uur voordat we in bed lagen. Een keer wat anders als half 9 haha. Na lekker hebben uitgeslapen liep ik naar het strand waar ik de dolfijnen door de baai zag gaan! Hoe gaaf is dat! Natuurlijk geen camera of iets bij me, zul je altijd zien. Omdat ik wou surfen en er rosten in de branding lagen zjn we doorgegaan naar Stokes National park. Er was een camping aan het strand met een surf icoontje. Ik hoefde Sophie niet aan te kijken daar gaan we heen. Het was een mooie 4x4 rit door de duinen om naar de campsite te komen. Het surficoontje loog niet hoge golven maar ook hier rosten onder water en HOGE golven. Niet iets voor mij. We hebben de dag lekker aan het strand gelegen. We waren de enige op de camping dus we hebben er gebruik van gemaakt. De tafel midden op het pad omdat daar de ondergaande zon was. S`avonds de tafel 20 meter verder neergezet op de weg omdat daar de maneschijn was. De maan is hier rond volle maan zo fel dat we geen licht nodig hebben om iets uit de auto te pakken of om naar de wc te gaan.

14 mei Stokes NP Look up name

Pannekoeken als ontbijt echte pannekoeken niet van die engelse dingen. Prima! De boel opgepakt en terug gereden. Sophie deed haar eerste stuk 4 wheel driving door het diepe zand. AAAAH WE ARE GETTING STUCKKKK schreeuwend door de auto terwijl de auto overal rustig doorheen rolde haha! In Hopetoun hebben we wat “inkopen” gedaan. De campsite Hammersley inlet was net nieuw wat je denkt als mooi nieuwe faciliteiten maar ook aan omgekapt bos asfalt en geen doorgang naar het strand omdat die nog gemaakt moet worden haha. Voor mij was het een moment om de zonnedouche uit te testen. Na lang flansen toch een douche kunnen nemen. Koud omdat de zon al zo goed als onder was. De avond heerlijk diner, wijntje uit Mclaren vale en zonsondergang. Toppie.

15 mei Hammersley Inlet Fitzgerald River National Park
De volgende ochtend kon Sophie mij niet weerhouden van pannekoeken :D haha. De ochtend was zonnig en warm dus het plan werd bergtop beklimmen en strand. Sofie voelde zich niet lekker dus koos alleen voor het strand. Ze had mij afgezet aan de voet van de berg en zou me op pikken na de korste gestelde tijd voor de wandeling. Mooie uitzichten, vogels en hagedissen. De top is raar stenen platen die op een hoek van 80 graden uit de rest van de berg steken. Eenmaal terug was er nog maar een uur voorbij van de 2 uur. Dus heb ik de 4 km naar het strand er maar bij gelopen. Het was al bewolkt toen ik aan kwam en het begon koud te worden. Dus tijd om op pad te gaan.

De campsite waar we heen wouden moest betaald worden maar had dan wel een warme douche en we zochten een plekje net als op iedere andere campsite. Toen we eenmaal stonden kwam een man op ons af en vroeg mij of ik het bord stop office niet gezien had. Het bordje office had ik gezien en was van plan er heen te lopen maar hij was me voor. Halverwege mijn uitleg onderbrak hij mij Nee het was een stop office bord. En blijkbaar lazen mensen de borden niet meer. Als er stop office staat moet je stoppen en binnen komen om te betalen. Nou ok ik zei hem ik pak mijn portomonaie en loop met u mee naar het kantoor. Hij vroeg of we in de auto sliepen en ik antwoordde nee in een tent. Dan kun je hier niet staan, tenten moeten in het midden staan. We stonden op een kleine plek met uitzicht over zee. Sophie en ik besloten dat we dit niet meer pikten en dat we verder gingen. De man bedankt die begon te protesteren en te foeteren dat hij mij excuus accepteerde blabla. Hij begreep niet dat hij mij beledigd had met dat mensen borden niet lezen terwijl ik hem probeerde uit te leggen dat ik het bord wel degelijk gezien had. Toen we hem nogmaals bedankte en wegreden begon hij zelfs te schreeuwen. Goed dat we de juiste keuze hadden gemaakt.

De beschrijving voor de volgende campsite luidde neem een afslag links in een zandweg 3 km na manypeaks. Na 8 km links in nog een zand weg en dan nog 3 km konden we zelfs in het donker nog vinden. Niet door de goede uitleg maar doordat de weg rechtdoor was afgesloten. Tentje opgezet, gegeten en slapen.

16 Mei en 17 Mei Normans Beach

In de morgen zie je pas waar je eigenlijk beland bent. De bosjes om de kleine campsite stonden in het water en door de bosjes zag je het strand en de golven. Dat had ik er snachts nog niet van gezien. Na het ontbijt ben ik begonnen met het verslag inmiddels 3 uur later ben ik bij. Toch maar wat vaker de laptop openen. Vandaag wordt een relaxt dagje. In de middag op het strand gelegen. Eindelijk is de tijd om een boek open te slaan. In de morgen de batterij weer vol om door te gaan naar Albany. Bij het information center hebben we eerst een lekkere warme douche genomen.